lördag 3 oktober 2015

Lackerar insidan på den platsbyggda bokhyllan.


Vi valde ett grundlack som var glansgrad 20. Dvs, ganska oglansigt. Insidorna som har betsats ska inte skina utan träets vackra ådring och betsens färg är det som ska synas.
Eftersom jag har 50 stycken att lacka, valde jag att göra det med en miniroller för att minska bördan.


De ljusaste, de som går mot gult, började jag med. Eftersom bets är bets, även om den är eko och hemmagjord som i vårt fall, är det fortfarande bets. Dvs, den hamnar en del på rollern och därför är det viktigt att inte missfärga något.


De ljusaste färgerna är färdiglackade med ett lager. Hur fint är inte detta? Jag tror att vår bokhylla kommer att bli världens finaste bokhylla ever! Effekten av de olika betsfärgerna är makalös.


Här är de rödare tonerna som jag lackade därnäst.


Man drunknar nästan i färgskönheten. Wow alltså!


Visst är de fantastiska uppifrån? Ni har ju mest fått se dem från sidorna pga ytfärgningsprocessen.


Sedan de mörka lådorna. Ångrar att vi inte har gjort fler av dem. De blir grymt dramatiska.


Alla toner sett uppifrån. Fatta vilket jobb vi har tagit på oss. Eller oss och oss... Ursäkta Henrik men jag förtjänar en kanonpresent efter det här hårda arbetet.

3 kommentarer:

  1. snyggt jobbat :-) kul att se bloggen igång igen. tog sin lilla tid att läsa igenom allt :-)

    SvaraRadera
  2. Vad snyggt det blir! Längtar tills jag får se det färdiga resultatet! Vad använder ni mer än te och kaffe för att få de fina färgerna och hur gör ni betsen? Vill försöka göra egen färg för de är verkligen super snygga!

    SvaraRadera
  3. Tackar! Jag har gjort ett inlägg om det tidigare. Kolla, skrolla. Vet inte exakt när men det var nog juli aug.

    SvaraRadera