onsdag 13 mars 2013

Odla själv


Jag köper ofta värmeljuslykor.
Lite för ofta.
Sedan blir de tråkiga och hamnar i en låda.
Nu bestämde jag mig för att använda några av dem för att plantera kryddväxter och frön i. Det lilla växthuset är från IKEA.


Vi hade en färsk oregano, persilja och lite kvar av thailändsk basilika som jag bestämde mig för att sätta i jord.
Gör alltid det med färska kryddor så behöver ni inte köpa nytt varje gång.

Oftast tar de sig direkt och producerar massvis med färska kryddor som man kan använda vid behov.
De sattes i varsin ljuslykta med en uppochner-vänd tändsticka i varje för att undvika mögel och samtliga fick ett krm kaffesump i jorden som gödsel.

I den vita värmeljus-slingan PS, också från IKEA, satte jag kryddväxt-frön, paprikor och salat.


De små vimplarna är från förra året. Det är tandpetare med kabeltejp där jag har skrivit på vad det är i jorden. Det är jättebra att kunna flytta tandpetaren omedelbart efter omplantering.

Tänker göra finare märkningar snart men dessa funkade fortfarande så jag körde dem.


Det blir ett bra litet drivhus för vårens växter. Så fort de får fyra blad, planterar jag dem i egna värmeljus-lyktor.
Jag hoppas att det är tillräckligt varmt så att jag kan ställa dem på balkongen. Nåväl, drömma går ju... Vi bor trots allt i Sverige

Tänk på att vattna ofta men lite så att de inte möglar. Håll även växthuset lite öppet. Har märkt att just detta lilla växthus gärna får jorden att mögla när den är helt stängd.

De flesta frön kommer från att jag har sparat dem i vinter. Det är väldigt enkelt att ta en tomatklyfta och tömma den på frön som får torka på lite hushållspapper. Paprika, chili och citrusfrukter är de enklaste att  torka själv. Spara dem sedan i små zipper-bags och håll dem mörkt.

2 kommentarer:

  1. Ska du nära några kommunistblommor?

    SvaraRadera
  2. Finns det såna? Trodde inte växter hade partipolitik på sin agenda.

    SvaraRadera