tisdag 12 mars 2013

Älskar idén!


I vårt nya hem kommer vi inte ha någon självklar vägg som vi kan göra hyllor av. Inget som rymmer den kolossen till bokhylla vi har idag i alla fall.

Jag har tänkt på alternativ för att lösa det. Lite, -Man tager vad man haver-stylish.
Det slog mig att man kan ta en massa byrålådor, uttjänta askar, boxar, CD-ställ eller vad man än hittar. Kanske kan det vara så enkelt som att springa till grovsoprummet en gång om dan och kolla vad folk kasserar. Loppisar lär ha en massa att erbjuda. Även IKEA's fyndavdelning bör det gå att hitta bra lådor i.

Därför blev jag oerhört glad när jag hittade den här bilden när jag precis googlade. Den visar att någon mer har tänkt tanken. Och hur fint är det inte att genomföra det?

Varje gång man hittar något och kan ta bort handtag, gängor och spackla igen det, målar man objektet enhetligt eller helt i olika färg eller lämnar det i sin råa, obehandlade form och borrar upp det på väggen eller staplar på varandra och fäster med gängor som bilden visar. Det positiva med det är att det inte behöver nudda väggen. Dvs, belyser man olika fack, strålar det igenom till flera fack bakifrån.

Det kommer bli en bokhylla som sakta byggs upp men när man ser bilden känner jag, visst fan är det värt det!

Det här är ett projekt jag ska börja samla till. I mitt fall tror jag att det blir i sin råa form. Vill se handtag och knoppar, sticka ut till höger och vänster.
Ja, vi får se.

4 kommentarer:

  1. Jag föredrar att inte ha nåt som står på golvet, mycket enklare att hålla rent

    SvaraRadera
  2. Toppen, kom hit och gör en till mig sen!!

    Jag har en vägg med en rad gamla läskbackar som bokhylla för skrytböcker dvs sk kaffebordsböcker. Lite samma idé fast som långbänk. De fick dock behålla originalfärgerna.

    SvaraRadera
  3. Jag håller helt med! Det bästa som finns är en robotdammsugare. Jag lämnar hemmet och kommer hem till ett skinande välstädat golv.

    De understa skulle jag nog borra upp och sedan staplar man på dem.

    SvaraRadera
  4. Åhh vad fint! Men då behöver ju inget göras Anette! Det är ju råsnyggt som det är!

    SvaraRadera