onsdag 6 mars 2013

Lokum-tvål


Jag fick en briljant idé igår som jag inte hade nån aning om ifall man kunde genomföra eller ej men jag valde att testa.

Jag tog två hotelltvålar. Dessa är från W hotell och de kör med Bliss-produkter. Jag valde medvetet ett par tvålar i färg. turkish delight turkish delight turkish delight turkish delight turkish delight 


Dessa smälte jag upp i en kastrull på hög värme med ca 1 liter vatten. Det tar väldigt lång tid så ett tips är att stycka tvålarna i mindre bitar först.
turkish delight turkish delight turkish delight turkish delight turkish delight turkish delight 
När de var helt upplösta, adderade jag 10-15 sprayningar med One, mild unisex parfym från Calvin Klein. turkish delight turkish delight turkish delight turkish delight lakoum lokom lekum lakom
Hade även i ca en halv dl duschtvål från pumpflaska. Helst i samma färg, ofärgad eller vit.


Sedan hällde jag ner lösningen i en glasform.


Någon timme senare hade den stelnat till en geleaktig massa.


Jag tog en vit tvål och rev ner den med ett parmesanrivjärn


Strödde ut ovanpå och skakade formen lite så att det spred sig jämnt.


Sedan skar jag upp tvålen med en kniv. Det går på några sekunder då konsistensen är väldigt mjuk.


På en annan bricka strödde jag ut mer tvålmjöl och skyfflade på tvålfyrkanterna till brickan med en stekspade. Där vände jag bitarna tills alla hade fått tvålflingor runt sig.


Sedan lade jag bit efter bit på ett fat. Denna är Leaf från Georg Jensen.
Jag rev på lite mer flingor för ännu mer sockereffekt.
En liten gaffel från Saga Forms chokladfondue-set för bästa upplockning.


Voila. Lokumtvålar. Aka Turkish Delight. En portion per tvätt.
DIY DIY SOAP TVÅLBITAR DIY DIY DIY DIY
För er som inte vet vad lokum är, är det ett typiskt turkiskt godis. Jag tror hela mellanöstern har dem som en delikatess.

Varje bit är så geleaktig att så fort du klämmer på dem, blir de rinnande tvål. Portionerna täcker gott och väl en handtvätt.

Jag rekommenderar att ni tar en tvål och en halvliter vatten (addera hela tiden vatten så att den färdiga, upplösta vätskan förblir en halv liter. Det blev av en liter och två tvålar, väldigt mycket tvål i en stor form. Vi har nu en skål i både kök och badrum.

Bra idé va?

2 kommentarer:

  1. Aha! Nu måste jag ställa till party bara för att ha en ursäkt att göra detta! Är det typ samma som heter Turkish delight i UK, kan man gissa? Fast de är orange... tror jag....

    SvaraRadera
  2. Hhahaa! KÖR! Det är råenkelt.
    Japp, det är Turkish Delight och finns i massa färger beroende på smak. (Orange är basic. Röd är rossmak, Grön pistage osv.)

    SvaraRadera