tisdag 26 mars 2013

Garnbollar


Jag köpte ju garn igår eftersom en av de få saker jag faktiskt kan göra med garn är garnbollar. Har lite idéer kring vad jag ska göra.

Men igår kväll hittade jag även den här konstnärens sida. MYK


Hon gör inredning av garnbollar och det är så himla sött och fint.


Tydligen går det åt närmare 45 kg garn till de största objekten. Det betyder att jag måste köpa ex antal nystan till...


Vill du också göra garnbollar? Här har jag ritat en illustration på hur man gör.

1. Först ska du skära ut två runda pappskivor i tjockt papper. De ska vara identiska med ett hål i mitten.
2. Lägg ihop dessa två och börja snurra garn runt dem. Snurra gärna fler trådar samtidigt så går det snabbare.
3. När hålet inte längre går att stoppa mer garn igenom är grunden klar.
4. Ta en sax och separera garnet lite med fingrarna tills du hittar de båda pappskivorna. Klipp av garnet mellan de båda pappskivorna tills du har klippt runt hela bollen och blottat pappskivorna.
5. Ta en bit garn och knyt ett varv runt garnet i djupet av pappskivorna. Knyt ordentligt och hårt så att garnet håller sig på plats. När du har en bastant knut, river du bort pappskivorna. Nu har du en boll på en tråd som du kan fästa i vad som helst.
6. Överkurs: Koka upp en kastrull med vatten. Lägg ner garnbollen i nån minut. Fiska upp och låt torka. Garnet har nu fluffat till sig till en solid boll och är mycket stabilare och rundare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar