söndag 22 september 2013

Hemmabion når strålande höjder!


Vi fick upp alla lampor igår. Ser ni vad stiligt det är? Runt dörren är som pärleporten eller något!
bio hemma, hemmabio, biograf, biorum, bioinredning, biofåtöljer, biokänsla, bioduk, home cinema

Ser ut som att ett rymdskepp har landat.


Henrik sandpapprar ett hål i dörren som vi spacklade igen.


Som ni kan se, går ljuset att byta färg på. Det går även att få discostrobbar och ljusövergångar men så roligt ska vi inte ha det.


Skräckfilmsröd känsla.


Nog om det. Dörren tog jag bort handtagen på eftersom det var dags att ändra färg på den.


Beware! Det är enklare att skruva av än att skruva tillbaka dem.


Igår köpte vi svart plastfilmstejp på Bauhaus. Det är som svart trä i mönstret. Det var nämligen mindre blankt än det slätsvarta. Bio hemma, hemmabio
Vi köpte en slätsvart också som vi eventuellt ska dölja elementet med.


Här har vi fått upp det. Det var asjobbigt! Luftbubblor stup i ett så man fick lyfta och släta ut hela tiden.
Sedan skar jag av tejpen runt om dörren med en mattkniv. Det var superenkelt om man höll bladet parallellt med dörrens raka kanter.

På bilden håller Henrik på och sticker hål i minibubblor med en kanyl. Vi blev på så sätt av med alla bubblor. De slätar ut sig omedelbart och det blir ingen synlig skada i plastfilmen


Fy fan så snyggt det blev! Kostade bara 99:-!


Sedan var det dags för dörrlisten. Den är ett måste för att robotdammsugaren ska kunna komma in.
Jag satte limmet som vi satte upp listerna med i två rader på metallen.


Vi stängde dörren och tryckte dit den exakt så att det inte blev någon glipa. Tyngderna fixerar de olika höjderna mellan golv och matta.

Det här är ju så fint!!! Jag får ett lyckorus varje gång jag går förbi vår biograf. Det känns som ett rum av magi!


*Härnäst (men först en lång vila) ska vi antingen tejpa elementet med svart film eller bygga en elementkåpa.
*Ventilen ovanför fönstrena är vit. Den ska tejpas svart.
*En mörkläggningsgardin ska införskaffas. Det är lite trixigt då fönstret ligger i ett hörn och fortsätter på andra väggen.
*Kåpor till adaptrarna för ljuslisterna ska byggas och hängas upp för att dölja de stora adaptrarna.
* Ett mindre bord för fjärrkontroller ska köpas.
*En stereomöbel ska införskaffas och de frontala högtalarna ska kopplas in med subwoofern och förstärkaren.
*Projektorn ska monteras i taket.
*Popcornmaskin ska införskaffas.
*Nödutgångskylt ska köpas. (Förmodligen utomlands. De är löjligt dyra i kära Svedala.)
*Ev. en minikyl ska köpas.


Pheeew!


7 kommentarer:

  1. Kul att du tyckte om min idé om att måla lite mörkblått och en mörk lila passar ju också bra.

    Ett litet tips när det gäller självhäftande plast, så kan man sprut med en blandning av vatten och diskmedel på objektet (ytan måste tåla vatten) innan man lägger på plasten, då kan man flyta på plasten utan att behöva ta bort den (men det kanske ni redan visste).

    Läste att ni tänkte tejpa elementen, vet du att man kan måla dem med vanlig väggfärg? Det har jag gjort i grabbens rum. Nu vet jag inte om det går att måla just era element, men det finns också speciell elementfärg att köpa. Om det är av intresse så prata med någon i en färgaffär, de vet säkert om det går.

    När det gäller nödskylten, varför inte försöka att få tag på en beg?

    Om ni vill "lyfta" möblerna kan man sätt belysning under fåtöljerna mm.

    Kram
    Zazza

    SvaraRadera
  2. Hade ingen aning faktiskt! Hur är det möjligt? Det är ju baksidan som är klibbig.
    Hur kan du allt det här? Är det sånt du har jobbat med?

    Vi har ett skumt litet element. Ingen solid sak utan som två plåtar och en mitt. Målar ni den, är den förstörd. Det är en modern sak, inte som de gamla, fina solida elementen. Målade alla våra element i förra hemmet. Jag tror inte klibbtejp funkar heller på dem utan det behövs nog en kåpa för att dölja hela grejen.

    Nödskylten var en bra idé. Den ska jag söka begagnad. En sån gimmickpryl får inte kosta onödiga mängder pengar. Jag vill inte ha en allt för stor. Såna som är på bio ser ju rätt små ut på avstånd men är JÄTTESTORA när man kommer nära.

    Möblerna kommer vi inte lyfta. Ljuset slår ändå under alla möbler och de ser flygande ut. Man ser inte det på bilden riktigt men det syns verkligen live.
    Hade däremot tänkt lyfta sängen men nu köpte vi en solid sänggavel med inbyggda lådor för förvaring.

    SvaraRadera
  3. Under en mycket kort tid jobbade jag på en skyltfabrik, men där använde vi oss inte av det här tricket. Hur och varför det fungerar har jag ingen aning om. Jag tycker helt enkelt om att samla på mig en massa vetande, kunskap är makt eller hur var det. Har dessutom ett stort intresse för inredning och hantverk av alla de slag och vill veta så mycket som möjligt, bara för att det är så roligt.

    Förstår att ni inte vill ha en stor skylt eftersom den då kommer att ta uppmärksamhet ifrån allt annat. Råkar jag få syn på en så hojtar jag till.

    Om ni gör/köper ett elementskydd, se till att det finns luftgenomströmmning både ifram och på ovansidan. Man kan ta en sådan där skiva som används att hänga upp verktyg på och göra framsidan till ett elementskydd av och måla den svart.

    Kram Zazza

    SvaraRadera
  4. Du har enormt bra idéer Zazza, gulle! <3
    Om du ser en sån skylt blir jag überlycklig!
    Elementskyddet tänkte vi göra som ett enkelt galler men din idé är nog snäppet bättre. Jag tar upp det med pöjken!
    Det skulle vara roligt att få se ditt hem också!
    Hur är det annars med dig?
    Kram

    SvaraRadera
  5. Tack, sitter och niger, bara kul att dela med mig och ändå roligare att du tycker att de är bra idéer.

    Tyvärr är mitt hem inte så som jag vill ha det, ännu, kanske ska tilläggas. Håller på och renoverar min extremt lilla toa, den är på lite mera än 1 kvm, så det är ganska trångt att hålla på.

    Kram Zazza

    SvaraRadera
  6. Glömde svara på sista frågan : ) Det är hyfsat får jag väl säga, hösten är en lite jobbig tid att ta sig igenom, men det är bara att härda ut.
    Hur mår du själv med allt stök? Vet att det sliter, men samtidigt är det ju roligt när det går framåt.

    Kram Zazza

    SvaraRadera
  7. Liten toa måste också vara fin. Tror det blir jättefint. Du har ingen blogg man kan kolla in?
    Jo det är slitit med renoveringar men belöningen är så stor! Blir överlycklig när jag ser bilderna i detta inlägg.
    Nu vore det skönt med semester. Vi vill båda bara fly från allt jobb här hemma.
    Hur går det med grytan? Fått den än?

    Kramar

    SvaraRadera