tisdag 28 maj 2013

Odla i otippade "krukor"

Koriander Vader, Basilika Fett, Lök Trooper, Oregano Fortuna

Att jaga den perfekta krukan och stilen är ett elände. Det blir alltid någon obalans med för liten/för stor växt. Man hoppas att någon unge ska råka välta krukorna så att man slipper det dåliga samvetet av inköp. Krukor kan vara stilrent men ack så trist.

C3PO ska få en gräslök. Han behöver en hög flat-top tycker jag.

När jag var i mina sena 20's, gjorde jag ett impulsköp. Jag köpte dessa Star Wars-muggar och tänkte att jag skulle dricka kaffe ur dem och att de var ett roligare sätt att servera kaffe till vänner.

Det slog mig aldrig att de var totalt oergonomiska och nästan omöjliga att diska då de ser ut inuti som de gör utanpå.

Skitsamma, de var åtminstone snygga och jag hade dem längst upp i köksskåpet.

Man gör ofta dessa köp. Alltså de som går ut på: Det här är skitsnyggt, skitcoolt, asfint. Det här måste jag äga.


Det kan vara ett par stövletter, en smyckesbyrålåda, en radioapparat, en handväska eller vad som helst.

Faktum kvarstår. Det är något skitsnyggt man har köpt men man kommer aldrig använda det. Saker hamnar längst in i förrådet och man får ångest varje gång man ser dem.

Men vet ni vad. Eftersom de är så in i helskotta snygga kan du ju odla i dem. Ha nytta av dem. Vem säger att man inte kan odla i ett par stövletter, en smyckesbyrålåda, en radioapparat, en handväska?

Kolla runt hemma. Tänk själv. Hur mycket har du inte som bara ligger där och kan bli odlat i?

Lägg bara i en eller två plastpåsar så att materialet inte skadas eller möglar . Köp en färdig blomma eller som i mitt fall, färdiga kryddväxter. Fyll på med jord och tryck i plantan.

Det snyggaste jag nånsin har sett, var odlingar i bildäck.


Star Wars-krukor... Hur jäkla snyggt och originellt som helst.


The power of the dark side? Pfffft!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar