söndag 26 maj 2013

Bygg allt i 3D!


Jag har fastnat för det här badkaret. Älskar att det är helt runt och cylinderformat.
Är inget stort fan av jacuzzi och bubbelbad men det är ok. Hittade inget med samma mått som var utan.


Henrik ska ha en bastu till varje pris. Haparanda-kille som han är. Han har sett ut en han absolut vill ha.
Vi bestämde oss för att bygga ett badrum helt i 3D för att se vad som fick plats och hur det blev bäst. Väggen kommer ju att flyttas och rummet bli större.

Att bygga allt i 3D är en mycket smart metod som jag har använt mig av redan som liten. Då möblerade jag om mitt rum hypotetiskt och när jag var nöjd, fick pappa flytta på möblerna åt mig. Det ger en fantastisk överblick i jämförelse med 2D och vanlig ritning även om skalan är perfekt. Rymdkänslan är helt annorlunda.


Här måttas det och klipps ut i kartong i måtten 1 cm = 1 dm.

Vi byggde:
ett badkar
en tvättmaskin
en torktumlare
en bastu
ett handfat
och en toalett.


Det här är en exakt replica på rummets blivande mått. 3m x 3,35m.

Toaletten är den enda konstanten. Den går ej att flytta på utan måste vara exakt på den punkten som vi har satt den.
Vart dörren in ska vara vet vi inte än då vi inte har kommit fram till hur vi tycker det är snyggast och bäst lämplighetsmässigt. Det enda som är ett fakta är att den ska vara någonstans på den nedre väggen på fotot.

Nu kommer olika varianter på inredning och ni får hjälpa till och tycka.




Här dök det även upp en ångdusch på 90x90. Den behövs inte utan vi byggde den för att se hur den skulle platsa.

 badrumsinredning bygga badrum 3D placera möblera badrumsskåp, dusch, badkar, bastu


Så. Det var alla varianter.

Någonstans vore det roligt att kunna ställa in ett skåp för handdukar etc. Men det behöver inte vara någon stor yta.

Så vilken inredning tycker ni är bäst? Vilken placering? Har ni bättre förslag?
Hjälp gärna till!

7 kommentarer:

  1. 4 fast med torktumlaren över tvättmaskinen för att fâ mer golvrum. Vart är dörren?

    Tanja

    SvaraRadera
  2. Den finns inte. Den är på den nedersta väggen efter att vi har bestämt allt det andra.
    Vi har gjort lite mer sedan jag la upp det här inlägget. Jag har bytt badkar till ett hörnbadkar. Bastun är längst upp till vänster nu och badkaret är under det.
    Vad tror du om det?

    SvaraRadera
  3. Med ett hörnbadkar blir det ju mer golvplats, då KAN ni ju ha tvättmaskin och tumlare bredvid varandra - men personligen tycker jag att en tvättpelare är snyggare om man inte är en midget som jag och inte når upp. Jag tycker att bild 5 var bra med handfat och tvättpelare bredvid varandra, men som sagt så får ni ju mer plats med ett hörnbadkar och då kanske det inte behövs att klämma ihop allt på det sättet. Ni lär ju få plats med ett handduksskåp lätt nu iaf. / Jenny

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag tycker också nummer 4 med badkaret i det bortre hörnet. Skönare att ha det i ett hörn mot en vägg utan dörr i. Ett hörnbadkar sparar också golvyta och ger utrymme för ert skåp mm. Tvättpelare är också en bra ide. Golvyta rules! Det kommer se inbjudande ut med badkaret i vänstra hörnet också då man kommer in. Lycka till! /Rebo

    SvaraRadera
  5. Fan vad fina ni är. Ni tänker som jag ungefär. Nu ska jag lägga upp en bild med hörnbadkar. Vi tror att vi är nöjdast med den nya konstellationen. Säg vad ni tycker eller om vi ska ändra på något.

    SvaraRadera
  6. Skall bli kul att se bild med hörnbadkaret! Det är ocksâ värt att tänka pâ med bänkskiva över tork och tvättmaskin. Man kan dà ha en liten gardin för eller luckor, och samtidigt förvara smutstvätt handdukar osv i samma länga. Det är smart med 3D för man ser faktiskt mycket bättre. Det skall jag tänka pâ när jag förhoppningsvis snart köper lägenhet!
    Kul att följa projektet!
    Kram
    Tanja

    SvaraRadera
  7. Precis, bänk är skitbra. Den kam pimpas med snygga ljus och burkar dessutom. Tack älskade Tanja!

    SvaraRadera