torsdag 21 januari 2016

Ordning och översikt på torrvarorna


Mat och torrvaror ser ofta ut som kaos hemma hos folk. Förpackningar spiller över och man har noll koll på vad man har och inte har. Dubbletter av nästan tomma förpackningar är vanligt.

Så här kommer mitt tips. Vare sig man har maten i skåp eller i lådor, går det att få mycket mer översikt och koll om man gör till vana att flytta över maten till burkar och askar.

Det bästa är att mäta lådans eller hyllplanets höjd och köpa så smala med höga burkar det bara går. Att köpa korta och breda blir osmart för de tar onödigt mycket plats och luften ovantill blir inte använd.

Här i lådan där jag har glasburkar med glaslock, ser jag omedelbart vilka matvaror det är i dem. Jag ser också vad som är på väg att ta slut och kan addera det på min inköpslista.

Jag rekommenderar även att man klipper ut tillagningsbeskrivningen och lägger den längst upp i burken så att man inte råkar kasta den och sedan inte vet hur man kokar t.ex bulgur eller cous-cous.

Ett annat jättebra tips är planschrör. Affischer och sånt kommer ju i rör och dessa rör är i hård kartong så de går utmärkt att skära av i lämplig höjd. Mät upp till lådkanten och kapa röret där Då har du en smal och hög förvaring. Skriv på locket vad det är i röret. På bilden kan ni se bredvid den röda lökförvaringsburken, ett whiskey-rör. Den tar knappt någon plats men rymmer grymt mycket ris.



I låda två har vi mest bakgrejer och där behöver vi införskaffa mer burkar. Vi har nämligen sedan nyligen börjat experimentera med nya bakmjöl, kross, fibrer, m.m.

Det bästa med att förvara i burk är att hållbarheten ökar. Varorna kommer ju inte i kontakt med konstant luft så det uppstår inte onödiga bakterier eller äckliga mjölbaggar.




Ett annat tips är att om man har köksskåp men mycket luft ovantill, är det bra att köpa fler hyllplan så att man inte slösar viktig plats. Annars kan ni göra som jag har gjort, dvs satt in lådor. Då kan man använda "luften" ovantill att lägga in ännu fler grejer. Påsförpackningar som soppor, kryddor, jäst, m.m. står jättebra i den första smala lådan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar