torsdag 24 september 2015

Platsbyggda bokhyllan - Nu målas det


Det finns knappt en yta att gå på hemma. Grymt stökigt och smutsigt börjar det bli här.
Byggdamm sprids och man fotspårar in det till alla rum.
Jag är väldigt trött och har konstant huvudvärk av stressen. Men  bokhyllan går i alla fall åt det hållet vi vill.

Målningen sker så att alla fyra sidor målas. Jag ställer upp alla och målar en sida. Sedan när de har torkat, välter jag dem klockvis och tar nästa sida. Det är 50 lådor än så länge och som ni förstår, tar det en vansinnig tid. Att stå framhukad aktiverar mitt diskbråck dessutom.


Så, miniroller med skumgummidyna. Viktigt för att inte få några streck. Utsidorna ska vara solidvita för att få en annan känsla än trä och insidorna ska vara väldigt mycket trä. Då poppar de enormt och får en kanonfin lyster.


Sadolin från Byggmax. Färgen är mycket bra.


Visst blir det en jätteskillnad mot det nakna furut.


När något är målat i ett lager, lägger jag ut nya lådor och drar ett lager på dem. Man får typ hoppa hage här för att dodga lådorna som ligger utspridda.


Två sidor målade.


Tre sidor målade.


Fortsättning följer. Det är så mycket mer än ett dagsjobb...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar