fredag 7 augusti 2015

Krävs inga gröna fingrar...


...för att odla senap. Senap beter sig som ett ruffsigt ogräs och sprutar ur sig växtlighet. Vattna dagligen i mängder. Den dricker upp rubbet och vill ha lika mycket imorgon igen.
Ser ni längst upp till höger? Där är fröskidorna med senapsfröna som man sedan gör senap av.
sodla sätt frö, vattna, rens, jorden, angrepp, trips, bladlöss, bananflugor, bli av med hur, bladen, bästa sättet, när sätter man frö, lyckas, aldrig, växtnäring, jord, dränerad, mögel, svamp röttervartpeppar planta kan man odla svartpeppar köpas vartpepparplanta var vad kostar frön peppar
Den här plantan har jag precis skördat. Nu väntar jag tills det kommer fler skidor. Och de kommer i multum vill jag lova!sodla sätt frö, vattna, rens, jorden, angrepp, trips, bladlöss, bananflugor, bli av med hur, bladen, bästa sättet, när sätter man frö, lyckas, aldrig, 

Här är skörden som hänger på tork. När den är torr, snustorr, tar man och lägger skidorna i en pappåse  som man sedan gnuggar lite våldsamt mellan händerna. Då frigörs fröerna och man kan blåsa bort skalen.sodla sätt frö, vattna, rens, jorden, angrepp, trips, bladlöss, bananflugor, bli av med hur, bladen, bästa sättet, när sätter man frö, lyckas, aldrig, 
Perfekt. Behöver bara typ 3-4 lika stora skördar till för att göra min egen senap. Ville testa svart senap i år också men hann inte få tag på frön. Den svarta gör man dijonsenap av och det är det bästa jag vet. sodla sätt frö, vattna, rens, jorden, angrepp, trips, bladlöss, bananflugor, bli av med hur, bladen, bästa sättet, när sätter man frö, lyckas, aldrig, 
Blir det inte tillräckligt, har jag ändå så att jag kan grodda senap. Vilket är grymt gott och kryddigt. Kolla mitt tidigare inlägg om just groddning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar