lördag 22 augusti 2015

Gör egna fröpåsar



Om du som jag, samlar på fröer från dina växter och grönsaker som du köper hem, behöver du förvara dem torrt och mörkt någonstans.
Om du även som jag, köper jättemycket fröpåsar men sedan blir vansinnig över att dessa fröpåsar alltid går sönder så att fröna trillar ut eller knögglas in någonstans och tappar formen.

Gör då som jag just gjorde.

Skriv ut frö-templates. Jag skrev ut ca 15 stycken. Alla dessa ark häftade jag fast i varandra så att de skulle bli lätta att klippa ut i ett enda stycke. (Annars blir man galen.)
Seeds templates diy, how to. Save seeds

Sedan vek jag samtligas flikar.


Vi har löjligt mycket frön här hemma och de tar sån jävla plats och ramlar ständigt ur sina påsar. Då är det kört eftersom man inte har en aning om vad det är för frö.

 Ta ett limstift och limma de två invikta kanterna. En i taget då den andra ska överlappa den ena. Annars har du en liten öppning längst ner och blir av med dina surt förvärvade frön.

Pressa ihop fröpåsen efter att du har limmat.


Sätt alla fröpåsar under en tyngd så att limmet fäster ordentligt och inga luckor uppstår.

Öppna sedan alla påsar en och en och se till att limmet inte har spridit sig och fäst ihop själva påsen. Lossa i så fall försiktigt.


Märk samtliga med de frön du har eller planerar att köpa. Bakom kan du skriva vilka specialkrav varje frö har vid odling.


När alla är klara och torra, börja fyll dem med dina fröer.


Istället för ett kaos, har du nu översikt och kan bläddra bland dina frön och se uppifrån vad det är för frö.

Det tar så mycket mindre plats också med dessa små fröpåsar än de stora originalförpackningarna. Stiligt och enhetligt är det också.


Varsågod. Ett template ifall du vill skriva ut och göra samma hemma. Det är som sagt fyra påsar per A4-papper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar