måndag 21 april 2014

Schäslongrenovering


Jag fick ju en schäslong av en kompis som ville bli av med den. Tyget var jättesmutsigt och schäslongen var toklång.


Så jag måste tapetsera om tyget. Men det vill jag inte göra om själva schäslongen är för lång och inte kan kortas av.


Tog bort nitarna i fotändan för att se om jag kunde förkorta den. Kunde jag inte det, skulle den hamna i grovsopen.


Här sågade jag av den. Ca 40 cm rök.


Skumgummit fick jag fixa i samma storlek. Tyget var så slitet att det gick sönder medan jag höll på.


Jag flyttade in fronten och skruvade dit den på den avkortade biten. Skumgummit nitade jag dit med en häftpistol så att en skarp kant i fronten inte skulle skada en.


När den var förkortad, satte jag tillbaka tyget i fronten. Temporärt alltså eftersom jag ska tapetsera om hela när jag köper nytt tyg.


Nu är den precis så stor som jag vill ha den och får alltså plats i sovrummet. Otroligt hur lätt det var att faktiskt minska en möbels size.


Här är biten jag tog bort.

Återkommer den dagen jag köper tyg och tapetserar om den. Har inte bestämt vilken färg jag vill ha på den än. Om den ska vara i bion ska den vara i svart skinnimitation. Om den ska vara i vardagsrummet ska den vara i vit skinnimitation och om den ska vara i sovrummet, ja, då får vi se vilken färg resten av sovrummet kommer att gå i innan vi vet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar