tisdag 24 september 2013

It's a mess


Vart man än är i lägenheten, ligger det tråkgrejer där.
I biorummet har vi packat 12 flyttkartonger med våra kläder.


Eftersom den här garderoben ni ser i bakgrunden ska bort. Det ska ju byggas en walk-in closet samtidigt som de börjar bygga om badrummet. De ska även bygga en ram i biorummet som vi ska sätta stjärnhimlen på.

Vårt liv går just nu ut på att handla saker som behövs för renoveringen. Som torktumlaren på pirran. Badrumsspeglar, handfat, blandare, badrumsskåp... Hemmet är ett levande helvete att vistas i.


Framför pirran står ett gigantiskt badkar på 140x140. Det är svårt att sick-sacka sig till toaletten.


Men en positiv nyhet är i alla fall våra nya sänggavlar från IKEA. Stommen är förvaring vilket vi aldrig kan få för mycket av.


Vad vi har gjort är att vi har sågat av huvuddelen så att det enbart är som en låda under sängen.
Sedan har vi lagt sängen på bredden istället för på längden. Alltså 200x180 istället för 180x200.
Rummet blev oerhört mycket rymligare så.
Och jag är ju bara 1.72 lång och Henrik 1.75 så det funkar perfekt.
Därmed är alltså det ni ser på bilderna fotändan istället för sidorna.

10 kommentarer:

  1. Fördelen med en lite yta är att man kan kräma på lite, har satt upp svart, italiensk marmor ovanför handfatet och golvet går i samma mönster, inte av marmor visserligen.

    Har tyvärr ingen blogg.

    Det värsta med att renovera hela bostaden är att det känns som att man ständigt hoppar bock mellan alla prylar. Nu tar jag endast 1 rum i taget (orkar inte annars), men har renoverat lgh förut för en evighet sedan.

    Jag har inte fått grytan än, det är några veckor till, men jag ligger på 3:dje plats och det finns 8 st kvar nu. Såg ut som att det blev lite panikhämtningar av saker ur shopen, för det gick ett ryckte om att MH inte skulle lägga ut mera varor, Igår la de ut buljong som är slut nu och idag disktrasor som snart är slut.

    Tänkte på det här att ni har vänt på sängen och det är bra att det inte finns någon fotgavel då varje person behöver 10 cm längre säng än vad man är (du skulle behöva 1.82 och Henrik 1.85). Så jag skulle inte rekommendera att ni i framtiden sätter dit en fotgavel, för risken är att det i längden inte blir så bekvämt att sova då.

    Gillar badkaret, det ser nästan ut som ett hjärta : )

    Ska ni spara garderobsinredningen eller kommer ni att göra allt nytt?

    Kram
    Zazza

    SvaraRadera
  2. Du verkar vara fullblodsproffs i alla fall. Själv är jag en glad amatör med otroligt höga drömmar. Det blir jobbigt att genomföra.

    3e plats är bra. Då får du den i alla fall. Så mätt på MH att jag har börjat glömma bort det helt.

    Ja, med fotgavel hade det inte gått men var vi har gjort är att vi har pressat in en madrass där den nya huvudgaveln är. Det har gjort att vi har vunnit fem cm uppåt och då blev det perfekt längd för oss. Innan var det lite för kort. Sängen kommer med huvudgavel men ej fotgavel.

    Visst är karet fint. Fick leta med ljus och lykta efter ett i den formen som var utan jacuzzi. Jag vill absolut inte ha bubbelbad. Det fixar jag bra själv när jag släpper en fis i vattnet. :D

    Nej, garderoberna hämtas i helgen. De är sålda. Vi platsbygger nog i walk in-en.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Det var snällt sagt, men tyvärr är jag det inte, men skulle vilja vara.

    Om ni har en huvudgavel i tyg eller läder som dessutom är ljus kommer ni att behöva byta tyget efter några år, då det blir solkigt efter ett tag, är det ett mörkt tyg syns det inte lika mycket. Annars får ni vara mycket noga med att alltid ha en kudde eller något mot gaveln när ni sover, man kan t ex hänga ett tygstycke där som man sen tar bort under dagen. Är huvudgaveln inte av tyg/läder är det bara att glömma allt som har skrivit ovan.

    Det brukar löna sig att leta. Jag brukar tänka som så att vill jag ha den här saken i resten av mitt liv, kan tänka mig det och har råd så köper jag den (förutom när det gäller småsaker, då är det inte lika viktigt).

    Vad bra att garderoberna får ett nytt liv hos någon annan.

    Det är kul att titta på dina bilder och se hur det går framåt och säg gärna till om du vill ha lite tips, så kanske jag kommer på något, om inte annat kanske jag får dig att tänka lite annorlunda även om inte just mina tips passar.

    Kram
    Zazza

    SvaraRadera
  4. Fin du är tjejen! Det uppskattas enormt ska du veta!

    Vi ska inte ha någon gavel alls. Det ska bli som ett harem därinne med slöjtyg hängande från taket osv. Sängen ska vara som en klassisk haremsdivan.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Låter riktigt mysigt. Funderar själv på att ha någon typ at sängdraperi, men bara vid huvudänden. Om ni ska ha sängen dikt mot väggen föreslår jag att ni hänger tyg även vid huvudgaveln eller sätter fast transparant plast på väggen viid huvudänden som ni kan torka av vid behov, för även tapeten/färgen blir ful.

    Kram
    Zazza

    SvaraRadera
  6. Vi hade likadant i förra lägenheten. Det var ingen fara.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Vad bra, då slipper ni gör något.
    Vilken färgskala har ni valt till sovrummet?

    Kram
    Zazza

    SvaraRadera
  8. Azurblå, guld och riktigt mörk blå. Jag tror jag har visat färgproverna någonstans i bloggen. Någonstans i början av året innan flytten. Thailand.

    Kram

    SvaraRadera
  9. Gick in och tittade på fliken "sovrum" och såg att du inte gillade att sängkjolen var vit, om den är av bomull så kan du färga den i vilken färg du vill, men risken är att tråden är i syntet och då får du en vit stickning, men det kanske blir snyggt.

    Och jag håller med om att överkastet är snygg, gilade kuddarna också, speciellt de med de gulliga elefanterna.

    Ska kika runt lite mera när jag får tid och har ork.

    Kram
    Zazza

    SvaraRadera
  10. Ja visst, absolut! Nu ska det inte vara en sängkjol eftersom vi köpte gavlar men annars, givetvis.Den är från IKEA. Vanligt, färgbart tyg.
    Vad roligt att du gillar stilen. Tror det blir superfint med sänghimmeln.

    Kika gärna.

    Kramar

    SvaraRadera